Small fragments of a life

Måndag förmiddag

Jag är allergisk. Mot språkmissbruk. Det verkar vara allmänn tro att det där man sveper in sängen med stavas lakarn. Jag ryser varenda gång jag ser det. Och nu må det så vara att det är en dialektsak, men dialekter skriver man inte, därför ska det stavas lakan. Skulle man skriva dialektalt skulle jag propsa på att med stavas . Och det stavas . Det kanske är en skitsak att irritera sig på, men jag kan inte hjälpa det.

Sedan finns det en hög andra saker jag irriterar mig på när det kommer just till det svenska språket. Det ena är folk som inte kan skilja på de och dem. Det går inte att dra alla meningar över en kam och endast använda dem. Det är inte okej! Det finns regler för när du skall använda de olika formerna, kolla upp det, jag kan rekommendera google. Förslag på felskriven mening; Jag gillar verkligen dem här lakarnen. Förlsag på rättskriven mening; Jag gillar verkligen de här lakanen.

Grammatikmissbruk som det första får nackhåret att resa sig på mig, jag orkar sällan ta mig igenom en text med för mycket sådant, det blir så jobbigt att läsa.

Nästa grej jag irriterar mig på är folk som säger t.ex; Han kommer förbi lite senare med hans hund. Fel. Fel. Fel. Fel. Fel. Korrekt; Han kommer förbi lite senare med sin hund.

Vaknat på fel sida? Ja, kanske det, men efter att ha kikat runt på facebook och diverse bloggar en stund kunde jag inte låta bli längre. Och ja, jag vet att många har svårt med språket, att inte alla kan se eller höra hur det ska skrivas, vad som är rätt och vad som är fel. Att meningsbyggnad och grammatik inte är det lättaste. Jag kan inte själv de grammatiska termerna, jag är inte alls bra på det här med prepositioner och adverb och sådana däringa saker. Men jag använder mig av känslan. Visst händer det att det blir fel även här, men inte rakt igenom varenda text. Och är det något som hittar upprepade grammatiska fel vore jag ärligt talat tacksam för att få höra det, eftersom jag själv vet hur jobbigt det är att läsa sådana texter.

Nu ska jag ta och krypa tillbaks in under den sten jag kom ifrån. Eller sätta mig på balkongen och njuta av stillheten, och såklart grannarnas cigarettrök. Frisk luft med krydda i, tror jag det kallas. När jag sedan får KOL av passiv rökning ska jag stämma grannarna och hyresvärden. Då blir jag rik.

Jag lackar ur lite på att de ersatt vardagarnas förmiddagsnöje 7th Heaven (7:e himlen) med gamla avsnitt av Desperate housewives. Nej, det tycker jag inte alls om.

Snacka om I-lands problem.

Fridens liljor

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Malin
skriven :

Åh, jag är likadan!

Jag kan nästan skämmas lite när jag ramlar över en person som missbrukar det skrivna språket. Men det är väl normalt? ;)

2 Lina
skriven :

Jag tror bestämt att det är normalt! ;)