Small fragments of a life

Fredag förmiddag

Jag har varit i städartagen. På riktigt menar jag. För det första för att det var stökigt som fan här hemma, och då tänkte jag att när jag ändå höll på kunde jag ju lika gärna rensa ur lite. Jag flyttade min gamla byrå från sovrummet till klädkammaren, eftersom jag har en ny nu, och de inte alls passar ihop vill jag inte ha dem i samma rum. Och så bra det blev, nu har jag ju en hel byrå i klädkammaren att samla skräp i. Underbart. Hela första lådan är fylld med DVD filmer, (Det är knökafullt i båda megalådorna i TV-bänken) hur i hela världen har jag lyckats samla på mig så många?

Jag har dessutom skurat TV bänken och soffbordet, det finns en liten nackdel med att ha vita möbler... Men det är smällar man får ta, för fint är det. Nu ska jag bara få bort den blå kontorsstolen jag fick av pappa. Jag har liksom inte ens något skrivbord, då känns det lite överflödigt med en sådan stol. Jag kanske kan få plats med den i källarförrådet. Efter att jag städat där. Såklart.

Och igår tog jag ner det sista julpyntet. Japp. Jag hade virat blått glitter (tack Helena) runt gardinstången i sovrummet, och jag har inte tänkt på det, inte sett det, förrän igår. Men nu är det nerplockat. Nu är det bara utebelysningen som ska in. Häromsistens när jag skulle cykla någonstans for jag förbi en trädgård där de fortfarande hade julbelysning kvar i något träd och jag tänkte jäkla puckon, det är faktiskt Maj nu, ta ner skiten. Sedan stegade jag ut på min balkong för första gången på bra länge, och vad sitter virat runt räcket där, om inte julbelysningen? Smart Lina, verkligen smart.

Jag lämnade också katterna till Veronica igår, det är väldigt tomt och ensamt här hemma utan dem, jag tycker mig höra dem hela tiden, och när jag öppnar kylen förväntar jag mig att de ska komma springande. Det brukar de ju göra. I alla fall lilleman, han har inget hyfs i kroppen, bara tigger hela tiden. Sötnöten. Nu håller vi tummarna för att de sköter sig när de är hemma hos helgmatte, inte käkar blommor, inte stökar till, inte hårar ner hela lägenheten... Sistnämnda är de experter på att göra. Och just nu tror jag att det är lilleman som hårar värst. Märkligt nog.

Tvätt var jag också och hämtade. Hos farmor och farfar. Jag nämnde väl att det är i princip omöjligt att få en tvättid i det här huset? Som tur är har jag en väldigt vänlig farmor, så jag for dit med en hel säck kläder i förrgår, och igår var det bara att hämta, ren, torr och vikt tvätt. Underbart. Och tur det, annars hade jag behövt köpa nya trosor... (Och det behöver jag tydligen inte, för farmor hade roat sig med att räkna mina trosor och kom fram till 40 par... Då var det ändå inte riktigt alla, jag har några par till i andra tvättsäcken...) Men det fina med kråksången är att då behöver man inte tvätta så ofta... Dock blir det jobbigt när man väl ska göra det, det har en hel dag. Minst.

Nu har jag packat min väska, jag tror jag fått med mig allt. Vid 11 sticker jag hemifrån, bara för att vara på den säkra sidan, vara säker på att jag hinner i tid, utan att behöva stressa. Kamerabatteriet är laddat, mobilen är laddad, ja, det är bara att tuta och köra. Destination? Åland. Med 18 andra trevliga undersköterskor och Furisanställda. Ja, helgen har potential. Sedan att jag inte börjar jobba igen förrän kl. 13 på tisdag gör inte saken sämre!

Nehej, nu ska jag göra det sista, stoppa i minneskortet i kameran, osv. Sådant där småplock som måste göras innan man åker.

Jag återkommer i morgon kväll, eller om jag är för trött då, på söndag.


Fridens liljor

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Mamma
skriven :

Hej Lina! Jag undrar jag om inte de allra flesta av dina videoband är mina.....