Small fragments of a life

Now that it's over, I just wanna hold her, I'd give up the world to see, that little piece of heaven looking back at me...

Idag hade vi vårt första seminarium. Med tema lärande. Det kändes bra faktiskt, jag är nöjd med ämnet vi valt och hur vi presenterade det hela. Och storgruppen verkade överlag nöjd. De fick vara med mycket, och diskutera och tänka till. Ämnet vi valt var "förutsättningar för att lyckas med sina studier". Det är ju faktiskt så att det finns många faktorer som har betyelse för våra betyg. Vilket kön vi har, vilken utbildning våra föräldrar har, vilken socioekonomisk status vi har, vilken klass vi tillhör osv. Det är ett intressant ämne. Och vi började vår halvtimma med att be alla i storgruppen med minst 1 föräldrer med eftergymnasial utbildning att räcka upp en hand. Det var majoriteten av människorna i storgruppen.

Det är lite intressant det där, för många som har föräldrar med eftergymnasial utbildning har det varit så självklart att studera vidare. För min del var det aldrig självklart att jag skulle läsa på universitet. När jag väl kom på vad jag ville bli råkade det vara ett yrke som kräver högre utbildning. Men det var aldrig en självklarhet.

Nog om det. Jag var lite orolig att jag inte skulle kunna ta mig till Norrköping i morse. Snökaos och SJ går inte riktigt hand i hand. Men tåget var bara några minuter försenat, så det var inga problem. Sedan var det seminarium till 11:30. Och efter det hemgång igen. Även på hemvägen var tåget bara några minuter försenat, så det gick över förväntan!

När jag kom tillbaka till K-holm åkte jag direkt till farmor och farfar. För dörrarna på bilen hade frusit lite, så jag tänkte att det är bäst att dra på lite lista, för säkerhets skull. Och lista, det har farmor och farfar. Och när jag ändå var där ville de så gärna bjuda på lunch, och jag vill ju inte ta det nöjet ifrån dem. Smörgåstårta blev det. En bit som blev kvar efter Adams 18-årskalas igår kväll.

För just det, lillkusin har helt plötsligt blivit myndig! Jag vet inte hur det gick till, men det gjorde det i alla fall. Syrran och jag köpte present ihop, en hink fylld med bilprylar. Bilshampo, tvättsvamp, wunderbaums, p-skiva, backspegeltärningar, rattmuff och lite sådant. Nu är det bara körkortet som fattas.

Men i alla fall. När jag var hos farmor och farfar ringde chefen på min mobil, för att fråga om jag kunde jobba i natt. Och se, det kunde jag. Så i natt får jag jobba ihop med min gamla Anki och min gamla Kicki. Jag blev glad, det känns bra det här!

Så jag åkte hem, och lade mig på soffan för att sova en stund. Sedan har jag även hunnit åka och handla lite åt pappa och åkt dit med, den stackarn har åkt på influensan. Jag är inte avundsjuk.

Nu ska jag packa väskan och göra mig redo för 10-timmarspass på Furuskavet.

Dagens låt; Skillet - Lucy

Fridens liljor

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Birgitta
skriven :

Vad glad jag är för din skull att du trivs i skolan! Så underbart att få utbilda sig till det du har drömt om !! Hoppas att det var en bra natt på jobbet ,det kan ju inte bli nåt annat med tre pärlor ! Kul att ses en liten stund sådär på kvällskröken !! Ta hand om dig ;)