Small fragments of a life

You're the closest to heaven that I'll ever be...

Dagen har varit mycket intressant och lärorik!
Vi har hållit till i rörelselabet på sjukhuset för att göra lite olika tester.
Vi började med att göra ett muskelfunktionstest i en Biodex maskin.

Som ser ut såhär


Vi hade en testperson i gruppen och vi anndra stod brediv och tittade på.
Maskinen gjorde 3 tester på quadriceps (framsida lår) och hamstrings (baksida lår);

Isokinetiskt - Maskinen rörde sig i en konstant förinställd hastighet, trots att testpersonen försökte trycka foten först upp så fort som möjligt, och sedan ner så fort som möjligt.

Isometriskt
- Maskinen ställdes in först på 30 grader och sedan på 60 grader. Testpersonen skulle försöka pressa upp, och sedan pressa ner.

Isotoniskt - Maskinen var inställd på ett motstånd på 30 N, och testpersonen skulle trycka upp och trycka ner foten.

När alla tre tester var färdiga räknade maskinen ut;
Peak Torque - Den muskellängd då muskeln är som starkast.
Time to peak torque - Hur lång tid det tar att uppnå maxstryka.
Work Average - Genomsnittsstyrka.
Antagonist/agonist ratio - Förhållandet mellan Antagonist och agonist.

(Om man sitter normalt på en stop och ska sträcka ut benet är quadriceps agonisten, den muskel som jobbar för att vi ska kunna sträcka benet. Hamstrings är antagonisten, den muskel som måste "slappna av" för att en sträckning av benet ska vara möjlig.)

När vi var klara vid maskinen var det dags att göra ett EMG; mäta muskelspänningen.
Vi använde oss även här av quadriceps och hamstrings. Vi lade också till den ytligaste vadmuskeln; gastrochnemius. Först fick vi mäta ut var vi skulle sätta elektroderna, sedan skulle det rakas och spritas innan vi faktiskt kunde sätta dit de små rackarna.

När de väl var på plats och alla sladdar var inkopplade fick vår testperson göra tre maxtest, ett för vardera muskel. När det var gjort och vi fått ett maxvärde på alla muskler hittade vi på lite rörelser hon skulle göra; knäböj och sedan upp på tå, på ett gentemot två ben. Sedan hopp med två ben gentemot ett ben. Sedan kunde vi jämföra hur stor muskelaktiveringen var för respektive muskel i de olika rörelserna.

Det låter jätteavancerat, men vi hade 2 handledare som skötte det tekniska och instruerade oss så vi gjorde rätt. Det var kul! Det var en givande eftermiddag!


När jag kom hem kilade jag ner i tvättstugan och hängde tvätt. Det fick mig att tänka på min gamle vän Anki. För tvättmaskinerna i det här huset är typ från 1637, vilket betyder att centrifugeringen är lite sådär. Men turligt nog finns även en centrifug där nere. Nu är det ju så att jag är född sent 1980-tal, vilket innebär att jag inte borde ha en jävla aning om hur en sådan ser ut eller fungerar. Men för länge sedan fick jag instruktioner av min gamla vän så nu vet jag precis hur jag ska bete mig med den där makapären. Det känns bra. Tack för den kunskapen!

Ikväll kommer ett gäng kursare hit, vi ska laga mat ihop och kanske spela lite spel. Det ska bli skoj!


Dagens låt; Goo Goo Dolls - Iris

Fridens liljor

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: