Small fragments of a life

You are incomparable, you are irresistable...

En spännande dag som började med biblioteksundervisning.
Det är alltid nyttigt att gå igenom det här med hur man använder sökord och hur man begränsar eller utökar sina sökningar. Sedan är det ju inte varje dag man söker efter vetenskapliga artiklar, så det var bra med en repetition i det också, nu känner jag mig någorlunda säker på hur jag ska bete mig.

När jag ändå var nere i HUB passade jag på att skriva ut ett gäng papper och kopiera lite övningar ur en bok. Jag ska dra igång en uppgift vi har i basal kroppskännedom (BK), där vi ska göra 7-8 övningar på minst 20 min ett antal dagar i veckan. Sedan ska vi skriva en rapport och det är vetenskapliga artiklar hit och syften dit. Men man kan börja med att göra övningarna i alla fall. Övningarna handlar om att hitta sitt center, att hitta hållningen och lära sig lägga tyngden på rätt ställe på foten och sådant där. Lite småflummigt är det, men det får man ta.

Appropå BK hade vi det tidigare idag. Fast då handlade det om meditiation. Vi fick sätta oss i en stor ring med ryggarna mot mitten. Så skulle vi fokusera blicken på något och sedan dra tillbaka fokuset lite. Vänster hand skulle vila i höger med handflatorna uppåt, och så skulle tummarnas spetsar vila mot varandra. Sådär skulle vi sitta och fokusera på vår andning. Om det kliade någonstans eller om benen domnade av golvsittningen skulle vi försöka låta bli att klia oss eller ändra ställning. Vi skulle försöka att inte fladdra iväg i tankar, men om vi gjorde det skulle vi helt enkelt fokusera på andingen igen när vi insåg att vi fladdrat bort. Sådär satt vi, först i 5 minuter, sedan i 7 minuter och till sist i 9 minuter. Det var jätteskönt. Men det var jättesvårt. Det är jättesvårt att stänga av tankarna. Jag tror jag ska inkludera 10 minuter meditation i min BK uppgift, så jag får chans att träna på det där.

När vi övat på meditationen fick vi lägga oss på varsin madrass på golvet och så skulle vi göra två avslappningsövningar. Jag somnade i slutet på den första så vad den andra handlade om har jag ingen aning om. Men man kan i alla fall säga att eftermiddagen gick i lugnets tecken.

Nu är det kväller och snart dags att krama kudden igen, men först ska jag diska undan lite.


Dagens låt; Dead by April - Incomparable

Fridens liljor

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Veronica A
skriven :

Jag fastnade också med disken! J-a idiot som skitar ner så mycket disk...hela tiden! Låter som en skön dag i skolan! Jag hade säkert också somnat! Kram min vän <3

2 Anonym
skriven :

Jag fattar inte att du kan somna bara så där. Det skulle jag aldrig kunna. Jag har ju jämt göra att somna på kvällarna...

3 Lina
skriven :

Ja, disken är ett återkommande aber!



Svårt att inte somna när man är avslappnad faktiskt, testa avslappningsövningar!