Small fragments of a life

Lights will guide you home, and ignite your bones, and I will try to fix you..

Det känns lite tungt just nu, njurarna gör sig påminda, halsen värker och jag kör järnet på praktiken som börjar närma sig sitt slut. Nästa vecka är det tentadags. På torsdag kommer en patient på nybesök och jag ska göra en undersökning och bedömning. På måndag kommer examinator från skolan och närvarar vid återbesöket. Då finns möjlighet för mig att fortsätta undersökningen samt att följa upp eventuella hemövningar jag skickat med patienten vid första besöket och jag kan få visa olika moment som jag gjorde i min undersökning. Det är lite nervöst, det är det ju alltid inför tenta. Men jag har gjort detta några veckor nu och det känns ändå som att det går bättre och bättre.
 
Idag hade T1:orna fältstudie (de som började sjukgymnastutbildningen i januari i år). Och jag slogs ändå av hur mycket jag har lärt mig under de här lite drygt två åren. Jag vet hur jag ska utföra många tester och jag har en liten arsenal av förklaringar eller frågor som fungerar med patienterna. Det är svårt att få patienter att göra som jag vill, svårt att förklara så att de förstår. Och det krävs påminnelser och tre olika förklaringar på ett och samma moment. Det är ju något man inte kan öva på i skolan, för att förklara något för en kursare är inte svårt, de vet ju redan innan vad jag vill komma till!
 
I morgon ska jag vara med på en artrosbedömning, det ska bli kul! Det som är bra med Rehab Öst (Hageby) är att det är ett stort ställe där man kan välja lite vad man vill se och det finns alltid någon att fråga om man funderar eller reflekterar. Så jag ville vara med på en artrosbedömning och tog kontakt med en av de sjukgymnaster som gör dessa. Det var inga problem att få vara med, alla är väldigt positivt inställda till studenter.
 
För övrigt letar vi bil. Det går sådär måste jag erkänna. Det är inte ett helt enkelt beslut! Det ska vara en bil som känns bra samtidigt som den inte ska kosta för mycket, den ska vara rymlig osv. Just nu känns det dock som att vi står och väljer mellan 2 bilar. Vi får väl se vad det blir i slutändan.
 
Nu ska jag ta och knyta mig. Jag är trött efter en lång dag på praktiken. Hoppas jag kan sova bort det halsonda!
 
Dagens låt: Coldplay - fix you
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: