Small fragments of a life

You don't have to rich to be my girl, you don't have to be cool to rule my world...

Idag har jag lärt mig att Scapula (skulderblad) är så mycket mer än bara så. Det är margo medialis, margo lateralis, spina scapulae, angulus inferior, angulus superior, processus coracoideus och acromion. Jag har viss koll på det hela, men fortfarande sitter det inte riktigt. Jag tänkte att jag ska ta och öppna mina böcker om en liten stund och försöka få in lite mer anatomi i huvudet. Det kommer att gå åt, vill jag lova. Jag har i alla fall lärt mig kotorna i ryggraden. Nu förstår jag vad man menar om man säger t.ex. T3. (Ryggraden börjar uppifrån sett med cervikalryggen, som består av 7 kotor. Den högsta heter Atlas och den andra heter Axis. Sedan C3, C4 osv... Sedan börjar Thorakalryggen, om de kotorna säger man T1, T2, osv.) Enkelt. Eller piece of cake, som man säger på utrikiska.

Dagen började med en föreläsning i Basal Kroppskännedom (BK). Sedan hade vi en liten rast, och det var tur det för då hann jag få i mig en slurk kaffe. Sedan var det dags för färdighet BK. Då fick vi känna in var vår lodlinje går, och göra diverse övningar stående, innan vi gick över till sittande. Färdigheten avslutades sedan med en kort massage. Inte så dumt, vill jag påstå.

Sedan blev det lunch på örat. Som vanligt glömde jag ta med mig bestick, men lyckades låna ett par så jag fick i mig min mat i alla fall. Och så kaffe på maten, det är fina grejor det!

Efter lunchen var det sedan dags för nästa färdighet, då i palpation. Vi arbetade alltså i lag om 3, och jobbade på att känna efter Clavicula, Sternum, Scapula, Processus spinosus och Ilium. (Nyckelben, bröstben, skulderblad, ryggrad och bäcken.) Väldigt intressant, men ganska svårt. Tur att Benjamin finns, så man kan slänga ett öga på hur det ska se ut, och därmed få en känsla av det hela.

Det är riktigt najs att glassa omkring i mysdress mest hela skoldagen, för man ska faktiskt ha sådan klädsel på färdigheterna, annars är det svårt att känna ordentligt.

När skoldagen sedan var slut hoppade jag upp på cykeln och trampade hemåt, för där väntade Tiina, Hilma och lilla Anja. Så mysigt att ha dem här, då känns allt nästan som vanligt igen. Bara att det krävs lite mer planerande från Tiinas sida, eftersom det är något längre till Linköping än till Ramsjögatan. En jättefin blomsterbukett fick jag också! :)

För övrigt är det färdigt med besiktning och inlämning av nycklar till Tegelstaden nu, lägenheten besiktades igår, och farfar svängde förbi med nycklarna. Så nu är det helt klart, nu har jag inte längre något hem i K-town. Men det känns okej, än så länge. Vi får väl se hur det känns första helgen jag ska vara kvar i Linköping. Det blir dock inte nu i helgen, för jag ska till K-town och lämna tillbaka Prins Colin. Och försöka hinna med lite diverse besök, Veronica och prinsarna bl.a. Och lite plugg, såklart. Ingen helg utan plugg nu för tiden.

Jag lyckades inte ladda kamerabatteriet under natten, men har ändå tagit lite bilder under dagen, med mobilkameran.


Här hänger jag med Benjamin


Anja var lite sliten


Hilma roade sig med dataspel


Sötnötan Anja


Finaste Hilma och Tiina.



Nu ska jag slå upp mina böcker, sedan väntar sömn, för jag har tvättstugan i morgon, och det mina vänner, är det inte en dag för tidigt för!


Dagens låt; Prince - Kiss


Fridens liljor!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jennie
skriven :

Hej mitt hjärta <3

Det verkar som att du kommer att trivas nere i Limpan. Och det är dig guld värt. You are living your dream. :) Och det ska bli spännande att följa din blogg o kolla hur du har det även fast vi lever i ett infrastrukturerat land. (Kommer snart och hälsar på dig.) Fortsätt med det latinska snacket det är roligt att se hur mkt man själv kommer ihåg från anatomin. Puss o kram

2 Jennie
skriven :

Förresten vem har sagt att Benjamin är en Benjamin? Det kanske är en Knota? Hur ser du skillnad? Fniss/<3