Small fragments of a life

Come away with me, and I'll never stop loving you...

Jag tänkte att jag skulle ta och förklara det här med PBL (problembaserat lärande) lite närmre.

Vi är indelade i basgrupper, det är nya grupper varje termin, så vi håller som bäst på att acklimatisera oss i nya grupper nu. Varje vecka har vi basgruppsmöte, dessa möten är schemalagda och obligatoriska. Vilket innebär att om man är sjuk eller av annan anledning missar ett tillfällle måste man komplettera. Vi har en handledare med på basgruppsmötena, som är mer eller mindre aktiv, beroende på om vi är helt ute och cyklar eller håller oss på rätt spår.

Basgruppsmötena brukar läggas upp så att vi räknar ut hur mycket tid vi kan disponera till vilken del. Uppfölning av föregående scenario, uppstart av nytt scenario, utvärdering, och annat som kan vara aktuellt att göra. Vi gör upp hur mycket tid varje del får ta, och sedan kör vi.

När vi startar ett nytt scenario delar vår handledare ut det till oss.
Den här veckan har scenariot handlat om cirkulation.

Scenariot såg ut såhär.



När alla läst igenom och kollat igenom scenariot fattar veckans ordförande (en av medlemmarna i gruppen, vi skiftar varje vecka) en whiteboardpenna, och sedan brainstormar vi allihop. Vi spottar ur oss allt vi kommer att tänka på när vi sett och läst scenariot. Vi skriver också ut vad som är centralt i scenariot.

När vi är klara kan det se ut såhär.



Sedan ser vi på alla ord vi fått fram och försöker skapa grupper av de ord som hör ihop. (Därav de olikfärgade kryssen framför orden på bilden ovan). När vi grupperat alla ord bestämmer vi vad de olika grupperna ska få för rubriker.

Veckans rubriker blev följande



När vi har rubriker till våra grupper är det dags att fundera ut frågeställningar. Vi brukar ha mellan 2 och 3 frågeställningar varje vecka, och det ska vara frågor som är relevanta för kursen. (Man får hålla ett öga på kursplanen).

De här frågeställningarna fick vi fram.



Sedan har vi ungefär en vecka på oss att försöka svara på de där frågorna, faktan får vi söka reda på själva, så det gäller att hitta en bra bok. Gärna en bok som går djupt in i saker, på cellnivå. Men den ska inte vara för svår heller, för det är inte kul att läsa en bok som man inte förstår.

Jag använder mig av den här boken.



Sedan är det bara att läsa och läsa, tills ögonen blöder. För man kan läsa hur mycket som helst, och ändå inte vara fullärd. Jag brukar försöka rita en del saker, för att det ska bli lättare att förstå.

Typ såhär



Men det räcker inte bara med bilder. Jag måste skriva ner saker för att enklare komma ihåg dem.

Då kan det se ut såhär



Så i morgon har vi basgruppsträff igen. Då ska vi diskutera det vi har läst. Vi ska försöka att gemensamt svara på de frågeställningar vi haft. Man kanske inte har förstått allt, och då är det ett utmärkt forum att säga det "Jag läste det här och det här, men jag förstår det inte ritkigt, är det någon annan som förstod?" Och på det sättet hjälper vi varandra framåt. När vi diskuterat klart börjar vi om igen, med nytt scenario och nya frågeställningar.

Jag tycker att det är ett otroligt bra sätt att lära sig. Eftersom inte alla läser ur samma bok kan vi komplettera varandra, och alla delar med sig av sina kunskaper. Det skapar en otroligt bra sammanhållning, där alla hjälper alla.

Men nu är det sent och dags att sova. För i morgon är det dags att åter ta sig upp till campus, och vi börjar dagen med föreläsning om cirkulation. Sedan är det basgruppsträff och efter det kursinformation. Så det blir en lång dag.


Dagens låt; Norah Jones - Come away with me


Fridens liljor

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: