Small fragments of a life

Linköping nästa!

Just nu gör jag något hysteriskt kul, nämligen söker efter vetenskapliga artiklar. (Ironi, oooh, du ljuva ironi). Det är en rad steg man måste genomföra för att hitta det man söker efter, först och främst måste man besöka databasen SvenskMesh. Där kan man slå upp ord för att få reda på de engelska termerna (orden) man behöver för att söka. (Exv. rörelserädsla - fear avoidance). Därefter måste man navigera till valfri sökmotor för vetenskapliga artiklar. Min personliga favorit är Pubmed, men det finns en del att välja mellan. Där får man söka och sedan börja läsa abstract om vad artiklarna handlar om. När man hittar någon som man fastnar för är det dags att kolla upp ISBN, vilket är ett nummer som man sedan kollar upp på en annan databas (Ulrich-nånting). Där söker man på ISBN och får fram resultat om huruvida artikeln är granskad eller ej. Sedan beror det väl på, om man ska skriva en rapport så bör artiklarna man använder vara granskade och godkända. Och det är inte alla som är. Är artikeln inte det bör man inte använda den och så får man börja om med att läsa abstract.
 
Till basgruppen idag skulle vi hitta 2 vetenskapliga artiklar. Det har jag gjort, men jag kollar lite extra för att se om jag kan hitta någon ytterligare artikel för mer input om detta med ryggvärk och rörelserädsla. Det är ett spännande ämne men samtidigt lite klurigt. Det handlar mycket om att välja sina ord i klinik för att inte skapa rörelserädsla hos patienterna.
 
Förkylningen börjar släppa sitt grepp om mig i alla fall. Inatt sov jag en hel natt för första gången på lite drygt en vecka. Vilket i och för sig förmodligen berodde på att jag huttade i mig några milliliter cocilana igårkväll.
 
Anja somnade redan vid 18 igårkväll, sedan vaknade hon vid 21 av rethosta. Och hostan ville verkligen inte ge med sig. Hon fick vatten, alvedon, te med honung, teracough, hon vyssjades, buffades på och fick halvsitta i knäet på både mig och T. Men inget hjälpte. Efter konsultation med FASS fick hon 1 ml cocilana. (Hon är ju över 2 år, faktiskt snart 3 år.) Och tillslut somnade hon. Och såvitt jag vet sov hon hela natten sedan, men jag var ju halvt medvetslös på grund av min egen dos cocilana. Någon som har tips på vad man kan ge barn med rethosta för att slippa ge cocilana?
 
Oj, nu redan framme i Linköping. Ner med dator och iväg till campus!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: