Small fragments of a life

Egentid, telefonsamtal och försäljare

Hittills en intensiv vecka med arbete. Inte för att jag har arbetat särskilt långa pass men det tar lite tid att färska upp minnet, att lära sig nya rutiner och det tär att gå runt och känna sig som en nybörjare hela tiden. Det är jag inte, intalar jag mig själv. Samtidigt innebär nya boende nya rutiner och i just de situationerna är jag ju nybörjare. Men ge mig några dagar till så sitter det. Hoppas jag.
 
Jag inväntar nervöst tentaresultat och räknar dagarna. Det kommer inte redovisas några resultat denna vecka, så långt förstår jag men det är ändå en nervös väntan och ett kollande av mejl "ifall att..." Inget än så länge.
 
Finaste sambon är på after work ikväll vilket innebär egentid för min del. Jag hade en hel del sådant när hon var borta på kurs för några veckor sedan men då var det mycket plugg som gällde inför tentor. Nu har jag inget sådant (mig veterligen i alla fall) som hänger över mig och min uppsatskamrat är på semester så kandidatuppsatsen ligger och vilar för tillfället. Men det är en konstig känsla att vara ledig. Alltså helt ledigt, det finns inget alls som jag borde göra, inget jag ligger efter med, inget jag behöver läsa. Jag har diskat, lagat mat, rensat kattlådor och dammsugit. Och nu hamnade jag här. Mätt och belåten med en dator i knäet och mobilen bredvid mig i soffan. Och har inget att göra. Det var längesedan jag kunde säga det.
 
I morgon är det skolavslutning för Hilma, då blir det kyrka och barnsång och allt som hör en skolavslutning till. Det ska bli spännande, vad jag minns har jag inte varit på någon skolavslutning  sedan jag själv slutade (studenten räknas inte för då sitter man inte i kyrkan). Jag ska ladda kamerabatteriet så vi kan ta ett gäng bilder.
 
För övrigt ringde ComHem förut och sökte sambon. Jag sade som det var, att hon inte var hemma men att det var hennes sambo de pratade med. Då pratade försäljaren med mig istället och erbjöd ett byte från Tele2 till ComHem eftersom vi bor i ett så kallat ComHemhus. Genom deras erbjudande skulle vi få gratis bredband, TV och hemtelefon de första sex månaderna på grund av ett nykundserbjudande och efter det skulle vi få betala 100 kr mindre i månadsavgift än vi gör idag. Okej, så långt var allt bra. Så ville försäljaren skicka ett mejl för att jag skulle få siffrorna svart på vitt. Jag anade ugglor i mossen så jag frågade om det där mejlet skulle innebära något bindande eller liknande dumheter. Och visst skulle det göra det. Men om vi ångrade oss när vi läst mejlet var det ju bara att ringa upp dem för att säga nej. Stopp. Det vill jag inte göra. Jag tänker inte tekna ett avtal utan att först jämföra. Och så är det ju den lilla detaljen att jag måste prata med min sambo. Försäljaren började då gå igång om att min sambo säkert inte skulle invända eftersom vi skulle spara så mycket pengar och pratade om att det egentligen inte fanns något att tänka på. Det tyckte jag visst att det gjorde och jag förklarade därför att jag inte ville ha något mejl utan att jag skulle prata med sambon och de uppgifter hon lämnat till mig fanns väl på webben? Jo, det gjorde de ju men det här med 6 månader gratis var ett erbjudande man bara kunde få genom att bli uppringd, om jag själv valde att senare ta kontakt skulle jag inte få det erbjudandet. (Vad fan, jag är väl fortfarande ny kund även om jag tar kontakt själv?!) Nehej, men jag förklarade att jag just nu inte kunde ta ett beslut. Försäljaren stod på sig och tyckte än en gång att det fanns ju inget att fundera på egentligen. Jag förklarade ytterligare en gång att jag visst tyckte att det fanns något att fundera på och att jag inte ville ha det där mejlet. Då tyckte ComHems försäljare att jag skulle ta och ringa min sambo (som jag tidigare sagt var på jobbet). Det tyckte inte jag, inte fasen stör jag henne på jobbet för att fråga om vi ska byta leverantör av TV, bredband och telefoni. Vid det här laget var försäljaren mycket forserande och i min värld försvann minsta lilla chans att jag någonsin kommer att använda mig av ComHem som leverantör till ovanstående tekniker.
Sammanfattningsvis: ComHem har skitit i det blå skåpet, tack men nej tack! Grattis Tele2, man kommer långt med ett trevligt bemötande (vilket vi ändå vanligtvis fått när vi ringt er support, en gång bröts samtalet och ni ringde till och med upp).
 
 
 
Det var allt jag hade att säga. Tack och godnatt.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: