Small fragments of a life

Nyheter?

Jag blir upprörd. Och irriterad. Jag tycker ofta man hör klagan om att "dagens ungdomar inte vet vad som händer i världen." Att de inte bryr sig, att de är naiva och what not. Okej, det kanske stämmer, de kanske faktiskt inte vet allt som händer i världen. Att det krigas tror jag ingen har gått miste om, men var krigas det? Och jag kan i ärlighetens namn säga att jag inte heller har full koll på allt som händer i värden. Jag tittar inte regelbundet på nyheterna, jag är riktigt dålig på sådant där. Jag erkänner det.

Men jag tycker ändå att även om det till en viss del är eget ansvar att ta del av nyheter, om vad som händer i världen, så tycker jag att offentlig media också måste ta sitt ansvar. Som idag, en lördagförmiddag, mamma och jag klev in på Kvantum, och vad visar löpsedlarna? Stefan Sauk röstades ur Let's Dance. Och; Victorias vänner hånade Daniel.

Är det verkligen det viktigaste de har att rapportera?

Jag kikade in på aftonbladet.se och mycket riktigt står det en massa om dessa 2 grejor, det är länkar och bilder och allt mellan himmel och jord. Varenda liten synvinkel skrivs om dessa 2 grejor. Okej. Mer då? En liten notis om att Chile kan skakas av efterskalv i flera år. Att det fortfarande finns pirater och att ett norsk skepp blivit kapat. Om fartygen som sitter fast i isen på Östersjön. En 72 åring som blivit rånad. En soldat som överlevde en hemmagjord bomb i Afghanistan. Och om en 13-åring som dött i en tunnel under Stockholm.

Men det är klart, vem läser inte hellre om kronprinsessan Victoria? Eller om att det var fel person som åkte ur Let's dance? Nu får det vara färdigklagat på att dagens ungdomar inte hänger med i vad som händer i världen. Jag tycker det är dags att Aftonbladet och Expressen börjar skriva om riktiga nyheter, gärna på löpsedlarna också, tack!

Behöver jag säga att jag itne köpt någon kvällstidning idag?... 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: