Small fragments of a life

Standing on the edge of morning, scent of sex and new found glory...

Sovmorgon i morse, vi hade endast Basgruppsträff idag, och den började 10:15. Det var dags att avsluta scenariot om huvud och bål, och gå vidare till ett nytt scenario om nedre extremiteten. Så under helgen måste jag sitta lite med benens anatomi, skelett, senor och leder. Det blir bra det här. Veronica har också lovat att jag ska få låna henne, så att jag kan öva på det vi har pysslat med på färdigheterna palpation och massage.
Jag ska packa ikväll, så jag kan sticka direkt när skolan slutar i morgon.

Blev glad när jag öppnade mitt postfack idag, för jag hade fått ett fantastiskt fint kort från Lottis, tack för det! :)

Igår mötte jag min basgruppshalva i HUB (HälsoUniversitetets Bibliotek), där vi skrev färdigt vår rörelseanalys. Vet inte om jag nämt något om den, men det var så att vi skulle filma ett barn, en ung person och en gammal person när dessa ligger raklånga och reser sig, och när dessa sitter på en stol och reser sig. Sedan skulle vi sätta oss i basgruppshalvor och analysera vad vi såg och skriva en rapport om det på mellan 1 och 2 A4 sidor.
Jag filmade Hilma, Staffan och farfar, och nu har vi alltså analyserat klart det hela. Många gånger har vi kollat på videorna, och spelat upp dem i slow motion för att verkligen se hur de här 3 personerna bär sig åt när de reser sig, hur symmetriskt de reser sig, vilka leder de böjer i, och lite så. Inte allt för komplicerat, eftersom vi ännu inte har några enorma kunskaper i anatomi. Den ska in på fredag nästa vecka, men vi är alltså färdiga redan nu. Det känns bra, måste jag säga.

När vi var färdiga med rörelseanalysen gick vi upp till Clinicum, där vi bokat ett rum. Men först stannade vi till i M1 för att beställa kläder. Jag beställde en luvtröja och ett par mjukisbrallor, för det ringa priset av 655 svenska riksdaler. Okej, kanske inte jättebilligt, men det är ju sjukgymnastkläder. Smakar det så kostar det.

Efter det gick vi i alla fall till vårt bokade rum och klämde och kände lite mer på Benjamin. Jag ska nog satsa på att önska mig en Benjamin i julklapp, de går endast på omkring 30000 kr. Som hittat!

Men det känns som att mer och mer håller på att falla på plats. Nu har jag börjat på att lägga till huvudets ben till min kunskap också. Os frontale, Os Parietale, Os Occipitale, Os temporale, Os Zygomaticum, Os nasale, Maxilla och Mandibula har jag någorlunda koll på. Och Vomer. Ska nog sätta mig en stund och reptera anatomin på övre extremiteten och huvudet. Det måste in i hjärnan.

Jag hade också tvättstugan igår, för första gågen. Och kan bara konstatera att den universiella regeln lyder; kan något gå på tok för Lina, så går det på tok för Lina. 2 tvättmaskiner finns det, modell äldre. Men jag har inget emot äldre maskinerier. De är dessutom bra stora, så det får plats bra mycket kläder. Så första laddningarna gick jättebra, inte tog det lång tid för maskinerna att bli klara heller, så jag ner i källaren för att hänga upp tvätten i det enorma torkrummet och lassa in handdukstvätten i tumlaren. Startade de 2 sista maskinerna och kilade upp till min lägenhet. Nästa gång jag kom ner i källaren stod allt still. Inga maskiner fungerade längre. Jippie.
Upp till lägenheten för att ringa hyresvärden, inse att jag inte har hans nummer på nya mobilen, eftersom jag just när det här med flytt kom på kartan hade en gammal mobil då var in på lagning. Leta rätt på gamla mobilen, stoppa in SIM-kortet i den och starta upp för att leta reda på numret. Hitta numret, byta tillbaka till nya mobilen, ringa och inte få svar. Gräjt. Jag kunde inte få ur min tvätt ur maskinerna, och jag skulle befinna mig på HUB inom en timme. Försöka igen några minuter senare och då få tag på hyresvärden som fixade problemet inom en timme.

Enda nackdelen egentligen med tvättstugan är att torkrummet inte var särskilt bra. Mina kläder hängde där med fläkten på i 4 timmar, och ändå var det inte torrt. Så nu har jag hela lägenheten full med halvtorra kläder, hängandes både här och där. Det går bra nu.

Men som sagt, i morgon ska jag till K-town och det finns en del att pyssla med. Försöka hinna med att träffa alla, och jag måste till jobbet för att lägga in schemaönskemål till sommaren. Men nu ska jag dyka ner i källaren och ta en dusch, härligt.


Lite bilder från gårdagen;

Linda och Daniel tafsar på Benjamin, medan Benjamin himself tafsar på Gustav...


Benji


Lina, daniel och Sebastian


Gustav, Benjamin och Daniel




Dagens låt; Something Corporate - I want to save you


Fridens liljor

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Birgitta
skriven :

Lina , det är så roligt att läsa om din vardag.Det känns som du har valt rätt utbildning. Du vet väl att om du behöver en frivillig att träna massage på så vet du var jag finns.

Tränar farfar på Friskhuset? Jag tyckte jag såg honom där häromdagen!

Ha det underbart !!! Kram