Small fragments of a life

And I feel like I'm naked in front of the crowd, 'cause these words are my diary screaming out loud and I know that you'll use them howe

På väg mot Linköping, en dag med plugg och skrivande på kandidatuppsatsen. Termosmuggen är redan tömd på kaffe, frukosten ligger tryggt i magen och jag känner mig någorlunda pigg denna fredag. Kanske för att det är just fredag och helgen ligger framför oss. Idag ska jag vara effektiv: läsa, skriva och diskutera samtidigt. Hoppas jag.
 
Gårdagens pedagogiska uppgift gick över förväntan. Mycket positiv feedback och så ett par punkter att tänka på. Ungefär som det brukar vara. När man läser på universitet är inte en uppgift klar bara för att man lämnat in den, man lämnar in den för att få veta vad man ska komplettera. För det är alltid en komplettering som ska göras. Ibland känns det som att man får en komplettering bara för att. Nu väntar vi i alla fall svar på den skriftliga delen på uppgiften, sedan är det en komplettering som ska göras och efter det är vi helt klara. Det är rätt skönt ändå att ha det gjort och kunna lägga det åt sidan. När vi haft vår föreläsning fick vi varsitt nyckelband och en bukett tulpaner. Det är ju alltid trevligt med blommor, även om jag misstänker att de tog ett gäng som stått i en vas någonstans ett par dagar redan... 
 
Igår kväll när jag nattade Hilma fortsatte vi läsa i den kokbok hon valt. Hon är för söt när hon ligger med kokboken i sängen och försöker lista ut vad som är gröna linser, rättika osv. När vi hade sagt god natt och jag var på väg ut ur hennes rum frågade hon mig om jag någonsin får hemläxor. Hur förklarar man universitetsstudier för en 8-åring? Hon kommer att märka det så småningom hon också, när hon rör sig uppåt i årskurserna, att man alltid har skolarbete att göra. Och det är än värre på universitetet. Tanken om att jag borde plugga ligger alltid där i bakhuvudet. Om allt går enligt planerna är jag klar om mindre än ett år. Det känns skrämmande, otroligt läskigt. Men ändå skönt.
 
Nej, nu är det dags att dra igång med uppsatsskrivandet.
 
Dagens låt: Anna Nalick - Breathe (2 AM)
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: